Blog

gezondheid en pijn

Gezondheid en pijn

Veel mensen lopen rond met pijn. Als je pijn hebt ga je naar je huisarts. Gelukkig kan deze je vaak helpen. Maar soms niet. Als het je niet lukt van de pijn af te komen kun je je heel rottig voelen. Hoe langer je pijn hebt hoe gewoner het wordt. Maar pijn is niet gewoon. Hoe gezond ben je eigenlijk als je pijn hebt? Wat is het belang van pijn? En nog belangrijker, hoe kom je ervan af.Daar gaat dit stukje over.

Gezondheid

Je gezondheid is iets heel belangrijks. Volgens de World Health Organization is het een ‘toestand van volledige lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn’. Dus gezond zijn betekent niet alleen maar niet ziek zijn. Het betekent dat je goed in je vel zit en alles gaat gewoon lekker, je relatie, je werk, je vrienden. Als je de hele dag een zeurende of stekende pijn hebt hoe kan je dan gelukkig zijn. Je humeur lijdt eronder en hierdoor ook je sociale leven. En je werk wordt er ook niet makkelijker op. Als je pijn hebt is dus je gezondheid eigenlijk niet optimaal.

Het belang van pijn

Iedereen ervaart pijn anders maar de functie van pijn blijft hetzelfde. Pijn geeft jou een waarschuwing dat er iets niet klopt. Je hebt bijvoorbeeld teveel gedaan of een verkeerde beweging gemaakt. Hierdoor is je lichaam overbelast geraakt of is er misschien wel iets beschadigd. Door de pijn word je gedwongen rustiger aan te doen zodat je lichaam kan herstellen. Als je hoofdpijn hebt moet je uitrusten. Heb je rugpijn dan buk je niet meer. En als je pijn aan je voet hebt ga je al automatisch niet op die voet staan.

Pijn in de Chinese geneeskunde

De Chinese geneeskunde ziet pijn anders dan de westerse. Stel je voor dat er door je hele lichaam rivieren lopen waar water doorheen stroomt. Er gaat iets mis. Er komt een steen in het water. Dan komt er aan één kant teveel water, aan de andere kant te weinig of er komt een overstroming. Er ontstaat in ieder geval een blokkade en die blokkade doet pijn. Afhankelijk in hoeverre de boel beschadigd is en hoe fit of moe jezelf bent kan jouw lichaam dit wel of niet zelf oplossen. Lukken de herstelwerkzaamheden niet? Dan kan je een handje hulp gebruiken.

Hoe kom je ervan af

Die steen moet uit die rivier! Met shiatsu kan je dit doen door met je handen druk te geven op het lichaam en lichaamsdelen zoals armen/benen/schouders/nek te bewegen. Zo krijgt de rivier vaart en kan weer stromen. Met acupunctuur zoek je de rivier op die in verbinding staat met het geblokkeerde deel. Hier prik je een naaldje en geeft op die manier een boost in de stroming. Shiatsu en acupunctuur zijn ook te combineren en zelfs preventief in te zetten. Als de pijn dan minder is geworden of misschien zelfs helemaal weg is dan komt gezondheid weer om te hoek kijken. Want zonder pijn zul je je toch iets fijner voelen. En dit heeft invloed op je lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke welzijn.


verhaal uit de Praktijk

Uit de praktijk

Een vrouw van 50+ komt regelmatig bij mij voor verlichting van haar chronische pijnklachten. Ze merkte op dat haar handen de laatste tijd zo stijf aanvoelden. Ik gaf haar een shiatsu behandeling omdat ze een stressvolle periode achter de rug heeft gehad en acupunctuur specifiek voor haar stijve handen. Haar handen voelden tijdens het behandelen meteen al een stuk soepeler aan en de shiatsu gaf haar de ontspanning die ze zo nodig had.

oefening ontspanning

Oefening ontspanning

Wat kun je doen als je hoofd een beetje vol zit?

Een strandwandeling is altijd heerlijk, helemaal met een lekkere bries wind. Sommigen gaan liever sporten of kiezen een andere hobby om te ontspannen. Maar je kunt er niet altijd zomaar even een paar uur tussen uit. En toch wil je graag je hoofd even ontspannen. Hoe dan? Ik ga je vertellen hoe je zelf je gezicht en hoofd kunt masseren zodat je je wat meer ontspannen voelt. Bij de massage kun je zelf aanvoelen welke druk voor jou het prettigst is en het beste resultaat geeft. Zo doe je het:
  1. Oefen met je duim of wijsvinger druk uit op de onderkant van je jukbeen. Je begint bij je oor en volgt je jukbeen tot aan je neus
  2. Geef druk met je wijsvinger op de onderrand van je oogkas, je begint bij binnen ooghoek en eindigt bij je buiten ooghoek. Doe dit ook aan de bovenrand van je oogkas (maar dan met je duim want dat is handiger)
  3. Masseer met je middelvinger het punt tussen je wenkbrauwen
  4. Strijk met je vingertoppen je voorhoofd van binnen naar buiten met een klein beetje druk. Doe dit 3x of zo vaak als je prettig vindt
  5. Masseer je slapen
  6. Geef met de vingertoppen van je handen (2 handen tegelijk) zachtjes druk op je hoofd, doe dat vanaf je (denkbeeldige) haargrens naar je schedelrand. En doe dit ook aan de zijkant van je hoofd
  7. Masseer je schedelrand
  8. Strijk met je handen je nek, vanaf je schedelrand naar je schouders. Doe dit 3x of zo vaak als je prettig vindt.
  9. Masseer de spier tussen je nek en je schouderkop. Met je linkerhand de rechterkant en daarna met je rechterhand de linkerkant. Daar zit meestal wel wat spanning op.
Blijf nog even zitten (of staan), kijk voor je uit of sluit je ogen maar doe gewoon even een paar minuutjes niks. Je zult je een stuk relaxter voelen.
Wist u dat? acupunctuur shiatsu

Acupunctuur & Shiatsu - Wist u dat?

Acupunctuur - Wist u dat:

Acupunctuur al duizenden jaren oud is Acupunctuur ‘naald prikken’ betekentDe Nederlandse arts Willem ten Rhijne het woord ‘acupunctuur’ heeft bedachtAcupunctuur naalden er in verschillende soorten en maten zijnZe vroeger stenen acupunctuur naalden gebruiktenAcupunctuur zeer effectief is bij pijnklachtenIk de acupunctuur naald bijna nooit zet waar de pijn zit

Shiatsu - Wist u dat:

Shiatsu een Japanse massagetechniek isShiatsu ‘vingerdruk’ betekentJe bij shiatsu de kleding aanhoudtShiatsu de spieren ontspant en versoepelt Shiatsu de beweging van gewrichten bevordertShiatsu voor een goede bloedcirculatie zorgt en afvalstoffen afvoertShiatsu het zelfgenezend vermogen bevordertShiatsu een gunstige invloed op de geest heeftJe Shiatsu eigenlijk moet ervaren
Weerstand in de Traditionele Chinese Geneeskunde en wat je zelf kunt doen

Weerstand in de Traditionele Chinese Geneeskunde en wat je zelf kunt doen

Weerstand

Je lichaam heeft een aantal verdedigingslinies om ziekteverwekkers buiten te houden. Daarom is het natuurlijk verstandig om je gezondheid en dus je weerstand zo optimaal mogelijk te houden. Want zo bijven je verdedigingslinies sterk.

Verdediging

De 1e verdedigingslinie is je huid. En dan met name de bovenkant van je rug en de nek. Houd deze dus lekker warm.De 2e verdedigingslinie is het laagje onder je huid. Hier circuleert je energie, qi, die jou verdedigt tegen virussen en infecties.

Sterke verdedigingslinies

Energie/qi wordt gemaakt uit de voeding die je eet en de lucht die je inademt. Dus zorg dat je lekker gezond eet. Wanneer je actief bent verbetert je ademhaling. Zo stroomt je energie/qi beter door je lichaam.

Oefening

Je kunt je longen een beetje helpen door middel van een oefening. Je longen zijn verbonden met de longmeridiaan. Deze loopt over je arm, van onder je sleutelbeen tot aan je duim.
Je kunt het begin van je longmeridiaan masseren. Je kunt je longmeridiaan ook strekken.
Dit doe je zo: Je brengt je armen recht naar voren en vervolgens, op een inademing, naar achteren met je duimen omhoog. Adem nog ongeveer 3x door. Deze strekking van de longmeridiaan heeft een beetje hetzelfde effect als de armbeweging die je maakt bij wandelen (of hardlopen). Bij de achterwaartse armbeweging activeer je het begin stuk van de longmeridiaan. Dus: houd vooral je rug en nek lekker warm, eet gezond en wandel! Bij twijfel over je gezondheid raadpleeg altijd je huisarts
Waarom moxa helpt bij pijn

Waarom warmte/moxa helpt bij pijn

Wat is moxa?

Warmte is één van de ondersteunende manieren die ik gebruik bij pijnklachten. Ik gebuik hiervoor een stick met moxa. Moxa is een kruid, bijvoetskruid. Dit kruid heeft een verwarmende werking.

Hoe werkt moxa?

De moxa stick steek ik aan de punt aan en houd het bij de plek die pijn doet. De warmte trekt je lichaam in. Zo haal je ook kou uit het lichaam. Kou zorgt voor samentrekking en dat wil je niet. Er moet ruimte zijn voor doorstroming. Warmte is ook nog eens yang. Yang is beweging en die wil je wel want je wil die doorstroming. Op deze manier stimuleer je de bloed- en energiestroom.

Moxa en pijn

Als alles vrij kan stromen gaat pijn weg, want pijn is stagnatie. Daarom helpt warmte/moxa bij pijn.
Waarom cuppen helpt bij pijn

Waarom glijdend cuppen helpt bij pijn

Zonder zuigzoeneffect

Cuppen is één van de ondersteunende manieren die ik gebruik bij pijn. Er zijn verschillende manieren van cuppen.Dit gaat over glijdend cuppen. Hierbij gebruik je olie en beweeg je de cup over de huid. Je zet de cup dus niet vast waardoor je zo'n rood-blauwe plek krijgt die een beetje op een zuigzoen lijkt.

Hoe werkt glijdend cuppen

Glijdend cuppen doe je op de pijnlijke plekken zoals bijvoorbeeld rug of schouders. De huid wordt eerst ingesmeerd met olie. Dan zet je er een cup op.Als je een siliconen cup gebruikt knijp je daar een beetje in om een vacuum te krijgen. Er zijn ook cups waar je met een pompje het vacuum maakt.
Dan bestaat er ook nog vuurcuppen, maar dat is een heel gedoe. De siliconen cups en die met het pompje werken net zo goed. Als de cup op de huid zit ga je ermee schuiven. Zo stimuleer je de bloed- en energiestroom.

Cuppen en pijn

Als alles vrij kan stromen gaat pijn weg, want pijn is stagnatie. Daarom helpt glijdend cuppen bij pijn.